Alıntı Ali Nejat Anılmaz’dan.
Başlık benim.
Eski Yunanya da Demokrasi Fikri ilk ortaya çıktığında Sokrates bu fikri hiç benimsemedigi gibi
şiddetle de karşı çıkmıştir. Hatta platonun yazılarından da öyle anlıyoruz ki Sokrates in idamina
sebeb de demokrasiye karşı oluşudur.
Bir gün Sokrates yine taleberiyle sohbet ederken bir talebesi Sokrates e sorar ki : eğer demokrasi
çoğunluğun kararıni kabul etmekse adil olan da bu değil midir. Mesela yüz kişinin rey kullandığı bir
yerde elli bir kişinin kararına mi uymak daha adil ve doğru olur yoksa kırk dokuz kişinin kararina
uymak mı ? hem çok mümkündur ki daha çok insanin daha az insandan yanılma ihtimali daha azdir.
Şu halde sizin demokrasiye karşı çıkmanız doğru olmadıgı gibi haklı da sayılmaz.
Bunun üzerine Sokrates her zaman oldugu gibi soru cevap yöntemini kullanarak o talebeye önce
sorar.
_ bize söyler misin bilge olmak mı daha zordur yoksa cahil olmak mı daha zordur
Talebe _ elbette ve hiç şüphesiz bilge olmak daha zordur. Bilge olmak için çok okumak araştirmak ve
yorulmak gerekirken cahil olmak için bir şey yapmaya gerek yoktur.
Sokrates _ peki o halde bize yine söyler misin toplumlarda cahil insanların sayısı mi çok olur yoksa
bilge insanlarin sayısı mi çok olur.
Talebe _ elbette ve hiç şüphesiz cahil insanların sayısı fazla olur.
Sokrates _ peki bize yine söyler misin bir gemide yüz yolcu bulunsa geminin nerde nasıl hangi yönde
yelken açması gerektiğini kaptan mi daha iyi bilir yoksa o yüz yolcu mu ?
Talebe _ eğer yolcular içinde Denizcilik bilgisi olan yoksa pek tabi en iyi bilen kaptandir.
Sokrates _ peki o halde diyebilir miyiz ki herkes her konuda karar veremez . Herkes bildiği yerde
konuşmalı. Her iş ehline verilmeli
Talebe pek tabi olması gereken budur Sokrates peki o halde bize yine söyler misin kimin hangi
konuda bilgili olup olmadığını bilmeden sadece çoğunluk olduklari için kararlarini doğru bulmak adil
ve doğru olabilir mi ? Hem sen de kabul ettin ki bir toplumda cahillerin sayısı bilgelerden hep daha
çok olur


